Soft skills
Na trhu práce roste konkurence a požadavky zaměstnavatelů se zvyšují. Proto už vám nemusí k získání práce stačit jen vhodné odborné znalosti a praxe. Zvyšuje se zájem o osobnost jednotlivých kandidátů a personalista u vás bude hledat i ty správné měkké dovednosti tzv. soft skills.
Soft skills jsou souborem osobnostních vlastností a dovedností, které jsou často nezbytnou součástí pracovního úspěchu. Často se s nimi můžete setkat v pracovních inzerátech. Zní to jako teorie a samozřejmost, ale bohužel pro mnohé studenty se můžou stát největší překážkou na cestě k vysněné pozici.
Do soft skills je zařazeno strukturální a koncepční myšlení, spolupráce, sebereflexe, otevřenost, ochota riskovat, podnikatelské myšlení, kritičnost nebo kontakty, což znamená aktivní oslovování a udržování nových zákazníků a je to dnes jedna z nejpožadovanějších vlastností. Dále také:
Analytické myšlení
Schopnost rozpoznat a řešit problémy. Pro mnoho lidí je rozpoznání problému velmi obtížné. Doporučuje se při hledání řešení neupínat se na první řešení a zvážit všechny možné i nemožné varianty.
Komplexní myšlení
Jde o schopnost vidět problémy v souvislostech, pracovat s informacemi i z jiných oborů a navrhovat řešení. Je to nazírání na problém z různých hledisek.
Komunikativnost
Nejen komunikace se zákazníkem a klienty, ale zejména komunikace uvnitř firmy, která ovlivňuje snad všechny aspekty firemní práce, je důležitá. Jistě, komunikovat dokáže přece každý, ale jde o to, jakým způsobem. A pro některé pracovníky může být sdělení nepříjemné zprávy kolegovi daleko horší než třeba hrozba snížení platu. Úroveň vašich komunikačních dovedností také z velké míry ovlivní výsledek pohovoru.
Kreativita
Dovednost, která se v dnešní době vyžaduje nejen u tvůrčích oborů. Kreativita umožňuje nalézat nová řešení. Velmi vhodná je u pracovních pozic, které mají za úkol tvořit nové projekty nebo postupy.
Organizační schopnosti
Plánování času a práce. Člověk by měl být schopen stanovit prioritu pracovních úkolů a naplánovat si průběh práce tak, aby vše splnil a ještě k tomu v termínu. Znamená to nejen práci s vlastním časem, ale také schopnosti zadávání práce členům týmu a jeho vedení. Dobrý manažer se tak soustřeďuje na důležité a podstatné úkoly, které však není potřeba vyřešit ihned a pod tlakem, jinak se jeho práce změní na „hašení“ hořících problémů a maličkostí namísto těch opravdu důležitých.
Pracovitost
U přijímacího řízení zcela jistě povíte, že jste pracovití. V reálné práci je však pracovitost velmi závislá na konkrétní náladě pracovního týmu a náplni práce. Je velmi obtížné dosáhnout vysoké pracovitosti u úkolů, které vám připadají jako nudné a nezajímavé.
Řešení konfliktů
Existuje mnoho strategií k řešení různých konfliktů od vyhýbání se až po neochotu k jakémukoliv kompromisu. Základem by proto měla být schopnost řešit konflikty aktivně a přistupovat ke konfliktu jako k cestě nalézání řešení. V konfliktu není zájmem prosadit svůj názor, ale dospět k řešení, které je výhodné pro organizaci, v níž působíte. To se týká také řešení osobních konfliktů.
Schopnost empatie
Schopnost vcítit se do pocitů druhých lidí a také do toho, jak mohou reagovat na různé situace. Měla by být základem pro dobrou komunikaci a je dobré se jí zabývat nejen ve chvílích, kdy sdělujeme nepříjemné skutečnosti druhé osobě. Je třeba se zamyslet nad tím, jaký dopad může mít naše konání a hlavně nad tím, že některé, byť i dobře míněné výroky, mohou být pochopeny zcela jinak.
Týmová práce
Je užívána zejména tam, kde je předpoklad, že práce v týmu ušetří čas i finance a vede k lepším výsledkům než práce jednotlivců. Pro dobré fungování týmu je potřeba pracovat se všemi členy, uvědomit si role, které jednotliví pracovníci zastávají a přizpůsobit se rozložení sil a schopností týmu.
Výkonnost
Tato schopnost znamená nejen odvádět dobrý výkon, ale především schopnost nedávat najevo žádné příznaky únavy ani při rostoucím množství práce nebo psychickém tlaku. Důležitá je především schopnost nepodléhat stresu v zátěžových situacích.
Zvyšování kvalifikace
Pokud jste se domnívali, že po promoci zahodíte veškeré knihy a nikdy už je neotevřete, je pro vás požadavek zvyšování kvalifikace zřejmě nepříjemným zjištěním. Mnoho oborů vyžaduje téměř neustále zvyšování kvalifikace a jinak než učením toho lze dosáhnout jen obtížně. Tento požadavek vám však nahrává, protože jste měli možnost se novými poznatky setkávat ve škole téměř neustále a také máte nejlepší předpoklady pro další vzdělávání.
0 komentářů